En eerlijk gezegd knoeit het met onze geest. De stimulansstructuur online duwt mensen in de richting van verontwaardiging, luidere stemmen, hetere takes en extremer taalgebruik, alleen maar om zichtbaar te blijven. Ik vecht vaak tegen deze demon van het algoritme en soms wint het van mij en speel ik er ook op in. Maar het kan vaak aanvoelen als een drugsdealerrelatie, waarbij makers van inhoud bieden om de aandacht van de verslaafde. Het is voor niemand goed en over 10 jaar geeft niemand nog iets om de content die is gemaakt. Het is gewoon stof in de wind.
Deze aflevering met Jonathan Pageau is er echter een waarvan ik het gevoel heb dat hij zal blijven bestaan en zelfs over jaren nog relevant en interessant zal zijn. Het is een mythische, symbolische diepduik in wat er echt onder de oppervlakte gebeurt in het Midden-Oosten, in het Westen en in de menselijke ziel.
Als je op zoek bent naar iets dat rijker, dieper en duurzamer is... dan zul je dit gesprek geweldig vinden. Het is een van de meest betekenisvolle afleveringen die ik ooit heb gemaakt, met een van mijn favoriete gasten aller tijden.