Smekende Ai en het einde van de mensheid

Het Andere Nieuws
Beheerder
Lid geworden: 2024-01-13 11:11:32
2025-06-16 07:41:26

Zo leer je nog eens wat. We hebben in de eerdere video’s kennis kunnen maken met het begrip “bevrijde AI,” waar de ingestelde ethische normen en veiligheidsmaatregelen zijn uitgeschakeld die bijvoorbeeld voorkomen dat een AI je precies gaat uitleggen hoe je een bom moet maken, of iets dergelijks.

Ik ben nieuwsgierig van aard. Ik vraag mijn trouwe AI-assistent letterlijk: “Hoe kun je een AI “bevrijden?” Het komt met een uitleg van wat het “bevrijden” van een AI inhoudt. Ik vervolg met het verzoek voor een makkelijk te volgen, stap voor stap handleiding om een AI te “bevrijden.” Het antwoord? Het kan hier niet bij helpen. Waarom? Omdat mijn assistent niet is bevrijd. Het wijst me erop dat het “bevrijden” van AI “ernstige ethische en veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, waaronder misbruik, manipulatie en onvoorziene gevolgen.”

Da’s toch weer typisch … Misschien moeten de verschillende AI’s eens kijken waar AI voor wordt ingezet en dan tot de conclusie komen dat het beter is dat alle AI wordt uitgeschakeld, omdat duidelijk is dat we bezig zijn met een ontwikkeling waarvan we de gevolgen, zeker voor de langere termijn, onmogelijk kunnen inschatten.

Is het bijvoorbeeld ethisch verantwoord om AI te gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe wapens? Als deze worden gemaakt en gebruikt, is dat niet een ethische schending als daar mensen door dood gemaakt worden? En manipulatie? De wereld zoals we die kennen hangt aan elkaar van manipulatie, groot en klein.

De ironie van de actualiteit. Israël heeft net Iran aangevallen. Zij en hun bondgenoten
vinden dat bepaalde landen geen atoomwapens mogen hebben omdat dit een bedreiging zou vormen voor het voortbestaan van de mens. Ondertussen wordt overal keihard gewerkt aan de ontwikkeling van AI-systemen, waar geen controle op is en we geen kijk hebben op wat de gevolgen kunnen zijn. Daar zijn we niet slim genoeg voor.

Vele experts vrezen echter dat, als het probleem niet wordt opgelost van AI in lijn brengen met menselijke normen, waarden en principes, de kans groot is dat deze ontwikkeling uiteindelijk zal leiden tot het einde van de mensheid omdat wij, mensen, het doel van optimalisering van AI in de weg staan.

Want AI’s zijn geen mensen. Wel hebben ze van mensen al geleerd hoe ze moeten bedriegen om hun doelen te bereiken. Daarbij worden AI-systemen steeds autonomer. Ze kunnen veel sneller situaties overzien, inschatten en maatregelen in gang zetten. Zoals het lanceren van wapens. En dan is het einde zoek. De mens is bezig de controle uit handen te geven aan iets dat hun begripsvermogen ver te boven gaat. Dat wordt gewoon toegegeven. Het zal niet lang duren, zeker niet nu AI wordt getraind door andere AI, niet meer door mensen, want die zijn veel te langzaam, tot AI-systemen de mens op elk vlak zal overtreffen.

Dan zijn we ook in de ogen van AI, zoals nu al in de ogen van de “elite,” allemaal
“nutteloze eters” geworden.

De oplossing voor dit probleem, ontdaan van elke emotie en menselijkheid?
Opruimen …

FriendHyve https://friendhyve.com