Wat de geestelijke gezondheidszorg je niet vertelt

Het Andere Nieuws
Admin
2025-06-17 09:15:23

"Dit systeem waarvan ik al die jaren, tijdens de meest vormende jaren van mijn leven, had aangenomen dat het bestond om voor me te zorgen... was eigenlijk een systeem van controle. En ik had het gewoon niet gezien voor wat het was, omdat ik er nooit eerder nee tegen had gezegd“, zegt Laura Delano, schrijfster van ”Unshrunk: Een verhaal over verzet tegen psychiatrische behandeling".

14 jaar lang was Delano een “professionele psychiatrische patiënt”, zoals ze het zelf zegt, nadat ze als tiener de diagnose bipolaire stoornis had gekregen.

Nu vraagt ze zich af of de dominante, gemedicaliseerde benadering van geestelijke ziekten ons als samenleving niet zieker maakt.

"Vijfenzestig miljoen Amerikaanse volwassenen en 6 miljoen Amerikaanse kinderen gebruiken op dit moment psychiatrische drugs en er zijn nul opstapjes om hen veilig van deze drugs af te krijgen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Nul," zegt ze. "Dit gaat niet over ‘voor’ of ‘tegen’ zijn. Dit gaat over het gebruik van duidelijke, eerlijke taal om te praten over wat deze drugs zijn, om te praten over onze beperkingen in kennis over wat deze drugs zijn en hoe ze ons daadwerkelijk beïnvloeden, en om mensen vervolgens hun eigen beslissingen te laten nemen op basis van hun eigen levensomstandigheden."

In deze aflevering bespreekt Laura Delano de gevaren van het alleen vertrouwen op medische behandelingen om geestelijke gezondheidsproblemen te behandelen en van het snel afkicken van psychiatrische drugs.

FriendHyve https://friendhyve.com