In de stukjes die ik schrijf om mijn kijk te geven op allerlei onderwerpen kom ik heel vaak uit op het belang van enige kennis van psychologie, de leer van menselijk gedrag. Want we gedragen ons. Altijd. Overal. Misschien handig om iets meer te weten over wat gedrag aanstuurt en beïnvloedt?
Ik stuitte onlangs op het kanaal van Psyphoria, of, het kanaal vond mij. Interessante en aansprekende video’s, mogelijk met een AI achtergrond, maar dat boeit mij dan weer niet. Het gaat om de inhoud en of deze waarde heeft voor jouw leven, jouw omstandigheden. Ze zijn voor een deel gebaseerd op het werk van grondlegger van de moderne psychologie Carl Jung. Klare taal. Goede adviezen. Brute maar kostbare waarheden over ons innerlijk en de menselijke aard. Tijd voor wat meer aandacht.
Weer zo’n video die klinkt als mijn eigen leven en ontwikkeling. Ik heb me nooit verdiept in het werk van Carl Gustav Jung. Eigenlijk het enige dat ik over hem wist is dat hij zich, net als ik, verdiepte in de Vedische wijsheid uit India. Wat je kent kun je herkennen. Ik meende bij het zien van recente video’s over Jungs werk al elementen te herkennen uit de Vedische filosofie, die in zijn pure essentie handelt over de menselijke aard, het innerlijk leven van de mens en zijn spirituele kern.
Hierover schreef ik mijn eigen verhandeling die je kunt horen in deze video, Vijf vragen. Als je liever leest, je kunt je eigen tempo bepalen en het neemt beter op, dan kun je de uitgeschreven versie hier ophalen..............