Kabinet onder druk: Zorgminister Agema baalt van mogelijke aanpassing eigen risico

Rudy Deelen
Beheerder
Lid geworden: 2022-11-25 16:29:46
2024-12-04 11:51:40

Zorgminister en PVV-vicepremier Fleur Agema heeft aangegeven "natuurlijk" teleurgesteld te zijn over de mogelijke bijstelling van het eerder beloofde lagere eigen risico in de zorg. Deze aanpassing lijkt onvermijdelijk te worden nu de coalitie, onder druk van de oppositie, geplande onderwijsbezuinigingen moet afzwakken. Volgens oppositiepartijen zou dit gefinancierd kunnen worden door het eigen risico minder drastisch te verlagen.

Bij aankomst voor de ministerraad zei Agema: “Ik vind het heel jammer, deze ontwikkeling. Maar ik sta ook met mijn rug tegen de muur. Want uiteindelijk beslist de Kamer over waar we ons geld aan uitgeven.” De minister benadrukte dat de financiële tekorten overal voelbaar zijn, wat het vinden van een oplossing nog ingewikkelder maakt.

Spanningen binnen de coalitie

De vier regeringspartijen onderhandelen momenteel met vijf oppositiepartijen, waaronder CDA, D66, CU, SGP en JA21, om de bezuinigingen op onderwijs te verlichten. Deze oppositiepartijen stellen voor om het eigen risico niet naar 165 euro, zoals oorspronkelijk afgesproken in het coalitieakkoord, maar naar 185 euro te verlagen. De vrijgespeelde €500 miljoen zou dan gebruikt worden om andere plannen te bekostigen, zoals het schrappen van de langstudeerboete.

Belofte onder vuur

De PVV voerde in de verkiezingscampagne intensief campagne met de belofte om het eigen risico, momenteel 385 euro per jaar, volledig af te schaffen. Het uiteindelijke coalitieakkoord stelde echter een verlaging naar 165 euro voor. Agema benadrukt het belang van deze verlaging: “Ik hoop dat dat overeind blijft, omdat het voor mensen toch wel heel belangrijk is dat ze als ze klachten hebben, zich laten doorsturen naar de ziekenhuizen.”

Critici spreken echter van kiezersbedrog als het eigen risico alsnog minder wordt verlaagd. De druk op de coalitie en met name op de PVV om deze belofte waar te maken, blijft dan ook groot.

Wat vinden jullie van deze ontwikkeling? Is het logisch dat het eigen risico nu opnieuw wordt aangepast om andere gaten in de begroting te dichten, of moeten coalitiepartijen vasthouden aan de oorspronkelijke afspraken? Deel je mening hieronder!