• #Nibud #Huishoudens #Rondkomen
    𝐍𝐢𝐛𝐮𝐝: 𝐡𝐮𝐢𝐬𝐡𝐨𝐮𝐝𝐞𝐧𝐬 𝐳𝐞𝐠𝐠𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐤𝐞𝐫 𝐟𝐢𝐧𝐚𝐧𝐜𝐢𝐞𝐞𝐥 𝐢𝐧 𝐝𝐞 𝐤𝐧𝐞𝐥 𝐭𝐞 𝐤𝐨𝐦𝐞𝐧
    https://nos.nl/artikel/2619854-nibud-huishoudens-zeggen-vaker-financieel-in-de-knel-te-komen
    #Nibud #Huishoudens #Rondkomen 𝐍𝐢𝐛𝐮𝐝: 𝐡𝐮𝐢𝐬𝐡𝐨𝐮𝐝𝐞𝐧𝐬 𝐳𝐞𝐠𝐠𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐤𝐞𝐫 𝐟𝐢𝐧𝐚𝐧𝐜𝐢𝐞𝐞𝐥 𝐢𝐧 𝐝𝐞 𝐤𝐧𝐞𝐥 𝐭𝐞 𝐤𝐨𝐦𝐞𝐧 https://nos.nl/artikel/2619854-nibud-huishoudens-zeggen-vaker-financieel-in-de-knel-te-komen
    NOS.NL
    Nibud: huishoudens zeggen vaker financieel in de knel te komen
    Mensen lopen onder meer aan tegen de kosten van kinderen, vervoer en boodschappen. Dat komt doordat deze uitgaven soms sterk veranderen.
    Sad
    2
    0 Kommentare 0 Geteilt 38 Ansichten
  • https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2026/05/europese-klimaatregel-huishoudens/
    https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2026/05/europese-klimaatregel-huishoudens/
    0 Kommentare 0 Geteilt 281 Ansichten
  • https://www.dagelijksestandaard.nl/nieuws/ongeduldige-kamer-wil-energierekening-voor-huishoudens-verlagen
    https://www.dagelijksestandaard.nl/nieuws/ongeduldige-kamer-wil-energierekening-voor-huishoudens-verlagen
    WWW.DAGELIJKSESTANDAARD.NL
    Ongeduldige Kamer wil energierekening voor huishoudens verlagen
    DEN HAAG (ANP) - De Kamer is ongeduldig als het gaat om de aanpak van het kabinet om de energierekening te verlagen. Oppositiepartijen dringen in een debat aan op onder meer verlaging van de energiebe...
    0 Kommentare 0 Geteilt 218 Ansichten
  • https://www.dagelijksestandaard.nl/binnenland/huishoudens-betalen-vanaf-2028-meer-voor-stroom-op-piekmomenten-acm-maakt-piekbelasting-duurder
    https://www.dagelijksestandaard.nl/binnenland/huishoudens-betalen-vanaf-2028-meer-voor-stroom-op-piekmomenten-acm-maakt-piekbelasting-duurder
    WWW.DAGELIJKSESTANDAARD.NL
    Stroomnet kan het niet aan: burger betaalt de rekening
    ACM wil dat huishoudens vanaf 2028 meer betalen voor stroom op piekmomenten. Het stroomnet is overvol, en de burger krijgt de rekening. Het resultaat van ons klimaatbeleid.
    0 Kommentare 1 Geteilt 315 Ansichten
  • Steun weg, energiearmoede omhoog

    In 2024 zaten 510.000 huishoudens in energiearmoede – een flinke toename vergeleken met het jaar ervoor. Gemiddeld ging 11,5% van hun inkomen op aan energie. Het wegvallen van overheidssteun speelde hierin een grote rol.

    #Energiearmoede #LaagInkomen #Wooncrisis #Overheidsbeleid
    https://nos.nl/artikel/2576306

    Steun weg, energiearmoede omhoog In 2024 zaten 510.000 huishoudens in energiearmoede – een flinke toename vergeleken met het jaar ervoor. Gemiddeld ging 11,5% van hun inkomen op aan energie. Het wegvallen van overheidssteun speelde hierin een grote rol. #Energiearmoede #LaagInkomen #Wooncrisis #Overheidsbeleid https://nos.nl/artikel/2576306
    NOS.NL
    Energiearmoede steeg vorig jaar fors door stopzetten steunmaatregelen
    Van energiearmoede is sprake als een huishouden een laag inkomen heeft en hoge energiekosten en/of een slecht geïsoleerde woning.
    0 Kommentare 0 Geteilt 1KB Ansichten
  • Stroomproblemen in Spanje bijna volledig opgelost ⚡️

    Goed nieuws uit Spanje! De stroomvoorziening is voor maar liefst 99% hersteld na de grote storing. Nog heel even geduld voor de laatste huishoudens, maar het einde is in zicht!
    https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5506414/grote-stroomstoring-spanje-en-portugal-uur-elektriciteit
    Stroomproblemen in Spanje bijna volledig opgelost ⚡️ Goed nieuws uit Spanje! De stroomvoorziening is voor maar liefst 99% hersteld na de grote storing. Nog heel even geduld voor de laatste huishoudens, maar het einde is in zicht! 🇪🇸✨ https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5506414/grote-stroomstoring-spanje-en-portugal-uur-elektriciteit
    WWW.RTL.NL
    Stroomvoorziening in Spanje voor 99 procent hersteld
    Spanje en Portugal werden gisteren getroffen door een enorme stroomstoring. Inmiddels zijn steeds meer regio's weer aangesloten op het stroomnet en is ruim 99 procent van de Spaanse energievoorziening hersteld. Vannacht sliepen veel reizigers op treinstations. De oorzaak zou een fout in het elektriciteitsnet zijn. Volg de laatste updates in dit liveblog.
    0 Kommentare 0 Geteilt 739 Ansichten
  • CBS gaat gebruik maken van data uit 14,2 miljoen slimme meters

    Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) krijgt toegang tot de gegevens van maar liefst 14,2 miljoen slimme meters in Nederlandse huishoudens. Het doel: betere inzichten krijgen in energieverbruik en duurzaamheid. Wat vind jij hiervan?
    https://www.security.nl/posting/885448/CBS+gaat+data+14%2C2+miljoen+slimme+meters+van+huishoudens+gebruiken
    CBS gaat gebruik maken van data uit 14,2 miljoen slimme meters Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) krijgt toegang tot de gegevens van maar liefst 14,2 miljoen slimme meters in Nederlandse huishoudens. Het doel: betere inzichten krijgen in energieverbruik en duurzaamheid. Wat vind jij hiervan? 📊⚡ https://www.security.nl/posting/885448/CBS+gaat+data+14%2C2+miljoen+slimme+meters+van+huishoudens+gebruiken
    WWW.SECURITY.NL
    CBS gaat data 14,2 miljoen slimme meters van huishoudens gebruiken
    Het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) gaat de gegevens die 14,2 miljoen slimme meters in Nederland genereren gebruiken ...
    0 Kommentare 0 Geteilt 490 Ansichten
  • De zorg: terug naar de kern!

    Stel je voor: je woont in een kleine gemeenschap van vijftig huishoudens. Alles moet je samen regelen: eten, onderhoud, onderwijs en zorg. Dat zou best lukken, toch? Je verdeelt de taken, kijkt naar elkaars behoeften en zorgt samen dat het werkt. Zo ging het vroeger ook. Niet perfect, maar overzichtelijk en direct.

    Natuurlijk, dit voorbeeld is niet meer realistisch. De wereld is rijker, groter en complexer geworden. En dat geldt ook voor de zorg. Maar ergens ben ik bang dat we daarmee ook iets waardevols zijn kwijtgeraakt. Want steeds meer mensen houden zich bezig met het regelen van zorg, terwijl er juist handen tekort zijn aan het bed. Op elk niveau – van rijksoverheid tot gemeenten – werken mensen hard om de zorg kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Maar door de stapeling van regels en structuren verliezen we soms uit het oog waar het werkelijk om draait: dat mensen die afhankelijk zijn van zorg, deze ook krijgen.

    Het gevolg? We hebben een zorgsysteem dat steeds ingewikkelder wordt. Niet alleen voor mensen die zorg nodig hebben, maar ook voor mensen die de zorg organiseren. En dat terwijl de daadwerkelijke zorg onder druk staat. Ik hoor steeds vaker verhalen van mensen die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. En dat raakt me.

    Soms droom ik van een reset. Wat als we het hele systeem uitgummen en opnieuw bedenken hoe we zorg organiseren? Welke kaders en ondersteunende processen zijn dan noodzakelijk? Kunnen we een systeem ontwerpen dat even eenvoudig werkt als die kleine gemeenschap in het begin van dit verhaal?

    Gemeenten worstelen ook met dit vraagstuk. Wethouders, beleidsmedewerkers en zorgprofessionals willen het goede doen, maar hebben te maken met structuren die niet helpen. Hoe zorgen we dat we verlost worden van deze structuren? Hoe doorbreek je dit zonder vast te lopen in nieuwe regelgeving? Hoe benutten we de kracht van onze gemeenschappen zonder te verzanden in systemen? Dat is een grote uitdaging, en ik denk dat velen – net als ik – zich afvragen hoe we dat moeten aanpakken.

    Niet door te blijven hangen in de systemen. Maar door bereid te zijn om risico’s te nemen. Door protocollen en regels soms over boord te gooien. Door uit te gaan van vertrouwen: in de mensen die zorg vragen én in de mensen die zorg bieden. Misschien kunnen we hiermee in kleine stappen experimenteren. Samen leren, het gesprek open en eerlijk voeren, naast elkaar gaan staan. Dat vraagt niet alleen iets van de overheid en professionals, maar ook van ons als inwoners.

    Het zou prachtig zijn als we met elkaar een antwoord vinden op de huidige complexiteit van de zorg. Niet alleen in theorie, maar in de praktijk. Misschien begint dat wel met een kleine stap, een voorbeeldproject, of gewoon een gesprek waarin we zeggen: kan het ook anders?

    Dat vraagt lef. Lef om systemen te versimpelen. Lef om regels te schrappen. Lef om keuzes te maken die de menselijke maat terugbrengen. Maar vooral ook: lef om los te laten en ruimte te geven aan mensen die zorgen. En vertrouwen. In elkaar, in het zorgveld, en in de kracht van eenvoud.
    De zorg: terug naar de kern! Stel je voor: je woont in een kleine gemeenschap van vijftig huishoudens. Alles moet je samen regelen: eten, onderhoud, onderwijs en zorg. Dat zou best lukken, toch? Je verdeelt de taken, kijkt naar elkaars behoeften en zorgt samen dat het werkt. Zo ging het vroeger ook. Niet perfect, maar overzichtelijk en direct. Natuurlijk, dit voorbeeld is niet meer realistisch. De wereld is rijker, groter en complexer geworden. En dat geldt ook voor de zorg. Maar ergens ben ik bang dat we daarmee ook iets waardevols zijn kwijtgeraakt. Want steeds meer mensen houden zich bezig met het regelen van zorg, terwijl er juist handen tekort zijn aan het bed. Op elk niveau – van rijksoverheid tot gemeenten – werken mensen hard om de zorg kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Maar door de stapeling van regels en structuren verliezen we soms uit het oog waar het werkelijk om draait: dat mensen die afhankelijk zijn van zorg, deze ook krijgen. Het gevolg? We hebben een zorgsysteem dat steeds ingewikkelder wordt. Niet alleen voor mensen die zorg nodig hebben, maar ook voor mensen die de zorg organiseren. En dat terwijl de daadwerkelijke zorg onder druk staat. Ik hoor steeds vaker verhalen van mensen die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. En dat raakt me. Soms droom ik van een reset. Wat als we het hele systeem uitgummen en opnieuw bedenken hoe we zorg organiseren? Welke kaders en ondersteunende processen zijn dan noodzakelijk? Kunnen we een systeem ontwerpen dat even eenvoudig werkt als die kleine gemeenschap in het begin van dit verhaal? Gemeenten worstelen ook met dit vraagstuk. Wethouders, beleidsmedewerkers en zorgprofessionals willen het goede doen, maar hebben te maken met structuren die niet helpen. Hoe zorgen we dat we verlost worden van deze structuren? Hoe doorbreek je dit zonder vast te lopen in nieuwe regelgeving? Hoe benutten we de kracht van onze gemeenschappen zonder te verzanden in systemen? Dat is een grote uitdaging, en ik denk dat velen – net als ik – zich afvragen hoe we dat moeten aanpakken. Niet door te blijven hangen in de systemen. Maar door bereid te zijn om risico’s te nemen. Door protocollen en regels soms over boord te gooien. Door uit te gaan van vertrouwen: in de mensen die zorg vragen én in de mensen die zorg bieden. Misschien kunnen we hiermee in kleine stappen experimenteren. Samen leren, het gesprek open en eerlijk voeren, naast elkaar gaan staan. Dat vraagt niet alleen iets van de overheid en professionals, maar ook van ons als inwoners. Het zou prachtig zijn als we met elkaar een antwoord vinden op de huidige complexiteit van de zorg. Niet alleen in theorie, maar in de praktijk. Misschien begint dat wel met een kleine stap, een voorbeeldproject, of gewoon een gesprek waarin we zeggen: kan het ook anders? Dat vraagt lef. Lef om systemen te versimpelen. Lef om regels te schrappen. Lef om keuzes te maken die de menselijke maat terugbrengen. Maar vooral ook: lef om los te laten en ruimte te geven aan mensen die zorgen. En vertrouwen. In elkaar, in het zorgveld, en in de kracht van eenvoud.
    0 Kommentare 0 Geteilt 943 Ansichten
  • Eerlijke energierekening nu!
    Wist je dat huishoudens 32 keer zoveel belasting betalen op energie als grote bedrijven?
    Tijd voor actie: verlaag de belasting op energie!

    #Energie #BtwOmlaag #GelijkeBehandeling #StopOneerlijkeRekening
    https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/2025/04/roep-om-btw-verlaging-energie-energierekening/
    🔌 Eerlijke energierekening nu! Wist je dat huishoudens 32 keer zoveel belasting betalen op energie als grote bedrijven? 😡 Tijd voor actie: verlaag de belasting op energie! 💡💥 #Energie #BtwOmlaag #GelijkeBehandeling #StopOneerlijkeRekening https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/2025/04/roep-om-btw-verlaging-energie-energierekening/
    0 Kommentare 0 Geteilt 1KB Ansichten
  • Groot nieuws: Geld terug van je energieleverancier?
    Maar liefst 4,5 miljoen huishoudens doen mee aan een massaclaim tegen de energiesector. Ze kunnen tot wel €2000 terugkrijgen!

    #Energie #Massaclaim #GeldTerug #Consumentenrecht
    https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2025/04/massaclaim-sector-energie-miljoenen-mensen-geld-terug/
    💸 Groot nieuws: Geld terug van je energieleverancier? Maar liefst 4,5 miljoen huishoudens doen mee aan een massaclaim tegen de energiesector. Ze kunnen tot wel €2000 terugkrijgen! #Energie #Massaclaim #GeldTerug #Consumentenrecht https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2025/04/massaclaim-sector-energie-miljoenen-mensen-geld-terug/
    WWW.METRONIEUWS.NL
    Massaclaim tegen sector energie: 4,5 miljoen huishoudens krijgen mogelijk tot 2000 euro terug
    Actie van één slimme Friese jurist, lijkt te leiden tot honderden tot 2000 euro teruggave voor 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens.
    Like
    2
    0 Kommentare 0 Geteilt 996 Ansichten
Weitere Ergebnisse
FriendHyve https://friendhyve.com